Oekrainse taart en Nederlandse stroopwafels - Reisverslag uit Zjytomyr, Oekraïne van Marjanne Lokhorst - WaarBenJij.nu Oekrainse taart en Nederlandse stroopwafels - Reisverslag uit Zjytomyr, Oekraïne van Marjanne Lokhorst - WaarBenJij.nu

Oekrainse taart en Nederlandse stroopwafels

Door: Marjanne

Blijf op de hoogte en volg Marjanne

06 Augustus 2015 | Oekraïne, Zjytomyr

Het is niet de eerste keer dat ik mijn verjaardag in het buitenland vier. Altijd weer afwachten hoe die dag dan gevierd wordt.
Deze keer is het weer genieten! De trainingsruimte was versierd met slingers en brandende waxinilichtjes. Mijn stoel was omkleed met rood-wit-blauwe vlaggetjes en er was Oekrainse taart en ik werd verwend met gezang en Oekrainse cadeautjes. Gelukkig lusten de bewoners en personeel daarna ook nog de meegebrachte Nederlandse stroopwafels!

Vandaag alweer de derde trainingsdag. Op dinsdag moest ik nog erg wennen en zoeken naar mijn rol. Inmiddels ben ik volop aan het genieten van het training geven.
's Ochtends beginnen we de dag met gebed en er heeft iemand iets voorbereid a.d.h.v. de Bijbel. Vandaag was ik ontroerd over wat Vicor (1 van de bewoners) deelde over zijn strijd met dingen die hij niet goed doet. Ik proefde zijn oprechtheid om zijn leven met God te leven.
In 1 van mijn verjaardagswensen stond dat als je leeft in Zijn nabijheid dat je dan de veiligste plek op aarde hebt gevonden. Dit is wat Victor wil en ik geloof dat God al dichtbij Hem is.

Bij de theorie geef ik praktische opdrachten. Ik merk dat dit iets is waar behoefte aan is. En ook praktische handvatten zoals concrete doelen om aan te werken, zijn hier welkom. Er is regelmatig de neiging om wat in algemeenheden en over te doorlopen processen te praten. Dat is in Nederland niet anders trouwens. Persoonlijk worden, zeker als het over moeilijke dingen gaat, is voor de meeste mensen lastig.

Gisteren ben ik met het personeel bezig geweest met sociale vaardigheden. In Nederland krijgen kinderen die tegenwoordig al op de basisschool. In de Oekraine is men hier niet echt bekend mee. Ik merk dat ik het erg leuk vind om die dingen die soms zo vanzelfsprekend lijken, hier over te brengen. Tijdens de rollenspellen hebben we ook veel lol met elkaar.
Zoals de meesten van jullie weten, ben ik steeds meer gaan doen met "Een taal erbij" (werken met Duplo/Playmobil). Heel gaaf om te merken dat dit ook hier aanslaat! Beeldtaal overstijgt de taalbarriere! Hoewel ik er wel bij moet zeggen dat het ook dan nodig is dat er getolkt wordt van Nederlands naar Russisch.

Al met al bevalt het mij hier goed. Corne schreef onder de vorige blog dat ik moest uitkijken dat ik niet verliefd wordt op het werk hier omdat ik nog terug moet komen naar De Wending. Inmiddels begin ik het werk en de mensen hier steeds meer in mijn hart te sluiten.
Maar dat betekent niet dat ik hier wil gaan wonen, wel hoop ik nog eens terug te komen om training te geven.

Maar morgen eerst trainingsdag 4 en dan komt zaterdag de groep uit Nederland uit. Zij vertrekken vannacht, ik bid hen een goede reis toe!

Marjanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjanne

Hoihoi, Even voorstellen: Marjanne Lokhorst. Ik houd van HOLLAND, maar ik vind het ook geweldig om andere culturen te ontdekken. Je bent van harte welkom om via mijn weblogs mee te reizen! Groetjes, Marjanne

Actief sinds 28 Sept. 2008
Verslag gelezen: 353
Totaal aantal bezoekers 29483

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2015 - 15 Augustus 2015

Werkvakantie Oekraïne

05 Augustus 2011 - 01 September 2011

Op bezoek bij Suzette in Bolivia

13 September 2009 - 26 September 2009

Reis door Myanmar

10 Oktober 2008 - 01 November 2008

Guatemala en Nicaragua

Landen bezocht: