Relaxen of hard werken? - Reisverslag uit Zjytomyr, Oekraïne van Marjanne Lokhorst - WaarBenJij.nu Relaxen of hard werken? - Reisverslag uit Zjytomyr, Oekraïne van Marjanne Lokhorst - WaarBenJij.nu

Relaxen of hard werken?

Door: Marjanne

Blijf op de hoogte en volg Marjanne

08 Augustus 2015 | Oekraïne, Zjytomyr

Al lang voor mijn wekker ging, werd er op woensdagochtend en op vrijdagochtend hard gewerkt in Het Baken (tweede fasehuis + hostel). Op die dagen gaan bewoners aan het einde van de middag met de soepbus naar de stad Zjytomir om een maaltijd uit te delen aan wie dat nodig heeft.
Een mooi principe dat bewoners die geholpen worden bij het werken aan hun verslaving ook weer iets doen voor degenen die te weinig te eten hebben. Door de oorlog zijn de prijzen van in de Oekraine flink gestegen. Hierdoor kunnen mensen steeds moeilijker rondkomen van hun inkomen.

Vrijdag heb ik eerst training gegeven tot 14:00 uur. We zijn o.a. bezig geweest met de onderwerpen "uiten van kwaadheid" en " uiten van en reageren op waardering". Beide belangrijke onderwerpen. Op mijn werk maken we altijd mooie momenten mee als bewoners bij dit onderdeel waardering naar elkaar uiten. Hier in de Oekraine is men dit nog minder gewend dan bij ons. Het was daardoor extra ontroerend dat medewerkers in deze training nu expliciet hun waardering naar elkaar uitspraken.
En ook ik mocht hun waardering ontvangen. Zij zien het als zegen van God dat ik gekomen ben om training te geven. En voor mij geldt dit ook dat ik God dankbaar ben dat ik hier naar toe gekomen ben.

's Middags ben ik met de soepbus meegegaan om eten uit te delen. Wauw wat zie ik dan weer prachtige mensen!
Bewoners hadden voor mij ook een portie borstsj (bietensoep), salade en boekweitgrutten in de koelkast gezet. Heerlijk hoor!

En nu is het zaterdag... ik mag de HELE dag relaxen! De groep uit Nederland komt vanavond aan. Er moet dan wel een maaltijd voor hen zijn en je kunt je voorstellen dat er voor zo'n 30 mensen heel wat aardappels gejast moeten worden. Toen ik daarmee ging helpen, zei een medewerker dat ik moet "relaxen", ik heb tenslotte vakantie ;-). Maar ja, ik vind het juist wel leuk om samen met de mensen hier aan de slag te zijn. Dus ik mocht " ietsiepietsie" doen ;-).
Enkele medewerkers kunnen hier een ietsiepietsie Nederlands. Dat kan ik nog steeds niet zeggen over de Russische taal...

Marjanne

  • 08 Augustus 2015 - 17:34

    Arry:

    Ha Marjanne,

    Ja Marjanne, relaxen blijft voor jou een hele uitdaging ;)......
    Bemoedigend om te lezen dat je zoveel moois mee maakt!
    Nog een goede/gezegende tijd daar!
    Groetjes!

  • 08 Augustus 2015 - 19:24

    Zwaantje:

    Klinkt goed en leuk. Fijne week nog. Vast voor herhaling vatbaar.

  • 10 Augustus 2015 - 16:59

    Jenette:

    Ha Marjanne. Wij zijn weer thuis na een inspirerende Reiveilweek in Delden.
    Jan aan het werk en Ilze een introductieweek van haar opleiding.
    Al je berichten heb ik gelezen, wat gaaf dat je zo geniet van het training geven.
    En mooi zoals je het op deze manier deelt!
    Die playmobielpoppetjes doen me altijd aan jouw denken.
    Heb je er al 1 met bikini aan?
    We hebben hier gemiddeld mooi weer, soms even een regenbui of dag.
    Ik blijf je volgen, succes met de groep die nu inmiddels gearriveerd is.

    Groet van je zus!

  • 10 Augustus 2015 - 21:24

    Esther:

    Hoi Marjanne,
    leuk om jouw verslagen te lezen. Wat een belevenissen! Je komt weer veel rijker terug dan je bent gegaan! Een goede tijd nog deze week. Groetjes uit Voorthuizen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjanne

Hoihoi, Even voorstellen: Marjanne Lokhorst. Ik houd van HOLLAND, maar ik vind het ook geweldig om andere culturen te ontdekken. Je bent van harte welkom om via mijn weblogs mee te reizen! Groetjes, Marjanne

Actief sinds 28 Sept. 2008
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 29497

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2015 - 15 Augustus 2015

Werkvakantie Oekraïne

05 Augustus 2011 - 01 September 2011

Op bezoek bij Suzette in Bolivia

13 September 2009 - 26 September 2009

Reis door Myanmar

10 Oktober 2008 - 01 November 2008

Guatemala en Nicaragua

Landen bezocht: