Dromen waarmaken... - Reisverslag uit Barneveld, Nederland van Marjanne Lokhorst - WaarBenJij.nu Dromen waarmaken... - Reisverslag uit Barneveld, Nederland van Marjanne Lokhorst - WaarBenJij.nu

Dromen waarmaken...

Door: Marjanne

Blijf op de hoogte en volg Marjanne

20 Juli 2015 | Nederland, Barneveld

Waar droom jij van?
Een mooie vraag om af en toe eens bij stil te staan.
En dan ben ik enorm dankbaar dat ik ook nog eens kan zeggen: “Ik doe mijn droom al.”
Het werken met mensen met een verslaving… was dat dan mijn droom? Nou zo expliciet had ik het niet voor ogen. Wel dat ik een medemens wilde zijn voor zieken, gevangenen en voor wie hulp nodig heeft. Geïnspireerd door Mattheüs 25:35-45.
Mijn droom is veel mooier geworden dan ik kon dromen. Ik geniet ervan om met mensen te werken en ik vind het prachtig om te zien hoe onze bewoners steeds meer worden zoals ze bedoeld zijn als ze hun verslaving kunnen overwinnen.

Wat ik ook graag wilde, was iets doen met mijn kennis in het buitenland. Helaas heb ik geen talenknobbel dus deze droom is lastig te realiseren. Totdat ik eind 2014 las over een werkvakantie naar een verslavingskliniek in de Oekraïne. Met deze kliniek hebben wij als Wending (mijn werk) contact omdat de Nederlandse Margreet van Beest hier werkt. Zij woont met haar man Jan in het plaatsje Zjitomyr. Zij heeft o.a. bij De Wending gekeken hoe wij het werk aanpakken en ze heeft één en ander geïntegreerd in de kliniek in de Oekraïne.

De periode van de geplande werkvakantie kwam niet helemaal overeen met mijn vakantie. Daarom heb ik gevraagd of er belangstelling voor is als ik een week eerder kom om training te geven. En ja! Daar is positief op gereageerd. Hiermee ga ik dus weer een droom waarmaken. En hoe die droom gaat uitpakken? Ik ben heel benieuwd. Soms vraag ik me wel af wat ik daar te brengen heb… Mijn werk is toch grotendeels gebaseerd op taal. En als ik vertaald word, mis je sowieso een stukje rechtstreeks contact. Toch vertrouw ik erop dat men daar iets van mij kan leren. Maar niet minder verwacht ik dat ik zelf ga leren. Ik ben heel benieuwd hoe zij daar werken en welke overeenkomsten en verschillen met Nederland ik ga tegenkomen.

De tweede week van mijn verblijf komt er een enthousiaste groep jongeren naar het project. Zij hebben contact met een Kringloopwinkel die een bedrag van € 5.000,- geschonken heeft voor de aanschaf van zonnepanelen. Bedoeling is dat wij de zonnepanelen gaan plaatsen. Ook gaan we sportattributen maken en neerzetten.

Al met al droom ik nu van een vakantie waarbij we met elkaar de handen uit de mouwen steken en waarbij we het samen gezellig hebben. Want wat is er mooier dan ons samen inzetten voor een mooi doel?!

O ja… vaak vragen mensen waar ik zit in de Oekraïne. Dat is in het Oosten (ja toch Piet ;-)?) en het ligt zo’n 900 km. van het oorlogsgebied. Op dit moment is er geen reden om te denken dat het gevaarlijk is om hier naar toe te gaan.

Marjanne

  • 24 Juli 2015 - 14:59

    Marike:

    Super goede tijd gewenst kanjer!

  • 26 Juli 2015 - 08:23

    Henri:

    Mooi om te lezen Marjanne.
    Een goede en gezegende tijd daar toegewenst!

  • 28 Juli 2015 - 14:40

    Margretha:

    wow, bijzonder! benieuwd naar je verhalen

  • 03 Augustus 2015 - 20:14

    Rianne De Jong:

    Nou Marianne, als alles vanmorgen /vannacht goed is gegaan, ben je vertrokken ;-) Ik wens je een goede tijd toe. Dat je (zoals Gijs Luigjes gisteren ook zei) mag werken aan verandering, voor de mensen daar, voor de situatie daar, of misschien wel verandering bij jezelf.
    A Dieu.

  • 04 Augustus 2015 - 12:18

    Eva:

    Gaat vast helemaal goed komen, Marjanne!!
    (ondanks de taalbarriere). Hartstikke veel succes en plezier!:)

  • 05 Augustus 2015 - 19:09

    Piet:

    Inmiddels ben je er al en hopelijk weet je nu dat het echt behoorlijk in het westen van de Oekraïne is;-)
    We volgen je belevenissen hoor!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjanne

Hoihoi, Even voorstellen: Marjanne Lokhorst. Ik houd van HOLLAND, maar ik vind het ook geweldig om andere culturen te ontdekken. Je bent van harte welkom om via mijn weblogs mee te reizen! Groetjes, Marjanne

Actief sinds 28 Sept. 2008
Verslag gelezen: 276
Totaal aantal bezoekers 29751

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2015 - 15 Augustus 2015

Werkvakantie Oekraïne

05 Augustus 2011 - 01 September 2011

Op bezoek bij Suzette in Bolivia

13 September 2009 - 26 September 2009

Reis door Myanmar

10 Oktober 2008 - 01 November 2008

Guatemala en Nicaragua

Landen bezocht: