Thuisvoelen - Reisverslag uit Masaya, Nicaragua van Marjanne Lokhorst - WaarBenJij.nu Thuisvoelen - Reisverslag uit Masaya, Nicaragua van Marjanne Lokhorst - WaarBenJij.nu

Thuisvoelen

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marjanne

29 Oktober 2008 | Nicaragua, Masaya

Ergens in een buitenwijk van Masaya, zittend op de stoep met een flesje cassis waarvan ik de smaak niet kan definiëren. Net gekocht in een puperia (winkeltje). Water verkochten ze niet, dat drinkt men hier natuurlijk niet uit een fles. Voor me een modderige weg met kuilen vol water. Een jongen en een meisje op de fiets, stevige stalen rossen, dat wel. Een man met een ijscokar. Die heb ik deze weken veel gezien. Er wordt veel ijs gesnoept zeker. Ik durf het niet aan, het zelfgemaakte ijs. Ben er niet zeker van dat mijn verfijnde maag hier tegen kan...

De taxi heeft ons een uur geleden bij de kerk gedropt. Vijf jaar geleden deed Yvonne hier een half jaar vrijwilligerswerk. Ze is een rondje hernieuwde kennismaking aan het doen.

Ik laat de omgeving op me inwerken. Al vaak heb ik het me afgevraagd: ¨Zou het iets voor mij zijn om langere tijd in een armer land te leven?¨ Hier realiseer ik me extra dat ik superrijk ben en dat niet alleen. Ik ben eraan gewend en tot op bepaalde hoogte houd ik ervan.

De volgende dag loop ik in mijn upsie door de stad Masaya. De laatste dag hier in Nicaragua:
- Hier drinken we cola drinken uit een plastic zakje als we met z´n vieren delen uit een fles.
- Ik druip van het zweet ook al doe ik niets.
- Als ik een batterij wil kopen, moet ik in mijn boekje ¨Spaans¨ aanwijzen wat ik hebben wil.
- Op straat moet ik uitkijken voor de vele taxi´s en voor paard en wagen.
- Soms moet je het toilet doorspoelen met water wat je eerst in een emmer schept.

Ja, het was een mooie reis. Eigenlijk twee reizen, Guatemala en Nicaragua, zo dicht bij elkaar en toch een wereld van verschil.

Vannacht om 2 uur staat de taxi voor. We gaan dan weer naar huis. Nederland, de plek waar ik me thuis voel!

Marjanne

  • 01 November 2008 - 11:43

    Annelies:

    Welkom thuis! Lekker weer je eigen huis, douche, bank! En wat minder zweetdruppels:-) Enjoy again en tot de 27e! Groet, Annelies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjanne

Hoihoi, Even voorstellen: Marjanne Lokhorst. Ik houd van HOLLAND, maar ik vind het ook geweldig om andere culturen te ontdekken. Je bent van harte welkom om via mijn weblogs mee te reizen! Groetjes, Marjanne

Actief sinds 28 Sept. 2008
Verslag gelezen: 133
Totaal aantal bezoekers 29569

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2015 - 15 Augustus 2015

Werkvakantie Oekraïne

05 Augustus 2011 - 01 September 2011

Op bezoek bij Suzette in Bolivia

13 September 2009 - 26 September 2009

Reis door Myanmar

10 Oktober 2008 - 01 November 2008

Guatemala en Nicaragua

Landen bezocht: