Verfrissende (eco)douche - Reisverslag uit Managua, Nicaragua van Marjanne Lokhorst - WaarBenJij.nu Verfrissende (eco)douche - Reisverslag uit Managua, Nicaragua van Marjanne Lokhorst - WaarBenJij.nu

Verfrissende (eco)douche

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marjanne

27 Oktober 2008 | Nicaragua, Managua

Het uitzicht vanaf de veranda op de hoogste verdieping van ons hotel... een tropische regenbui die al het groen een verfrissende douche geeft. In de verte een nevel hangend tussen de bomen op de bergen. Nog verder de toppen van de bergen gehuld in prachtige wolken waardoor alweer wat licht straalt. Deze fikse bui zal niet lang aanhouden.

Ikzelf... heerlijk fris van een warme douche. Schone kleding... nou ja, oke laten we het houden op gewassen broek en shirt zonder zweetgeuren. Geknipte nagels zonder laag zand eronder. Bergschoenen onder de modder, staan te drogen.

De glibberige modderige paadjes ontstaan door de hevige regenval in de weken hiervoor, horen bij het avontuur. De iets drogere stenen paden bevallen mij beter. Door de regen is het oversteken van een rivier een prestatie op zich. We moeten tot ons middel door het water waden en ons vasthouden aan een touw om veilig de overkant te bereiken.
Erg leuk om onderweg een huisje meet een familie tegen te komen waar we sinaasappels aangeboden krijgen. Stoer schil ik mijn vrucht in 1 lange schil met het grote kapmes wat de gids mij hiervoor in handen geeft. Helaas is mijn stoerheid van korte duur. Bij het doormidden snijden van de sinaasappel, snijd ik alsnog in mijn vingers. Na ruim 2 uur komen we op de plak waar de chauffeur op ons wacht. Gezien zijn nette uiterlijk, vermoed ik dat hij de rit liever met de auto maakt.

We zijn na een lange hobbelige rit gearriveerd bij La Sombra Ecolodge, ergens in the middle of knowhere. Behalve de toeristisch activiteit wordt hier op ecologische wijze koffie, fruit en groenten verbouwd. Hiermee verdienen zo'n 80 mensen uit de gemeenschap hun inkomen. Ook worden er uit de inkomsten van deze ecolodge studies voor kinderen van werknemers betaald. Het uitgangspunt is hier dat men op verantwoorde manier met de natuur om wil gaan. Daarnaast is er sinds 8 jaar vanuit de regering aandacht voor ecologisch landbouw omdat Nicaragua als armer land iets extra's te bieden moet hebben voor de export aan rijkere landen. Ik heb mezelf de laatste tijd meer verdiept in ecologische en biologische produktie en consumptie en ben hier een voorstander van geworden. De uitleg in Nicaragua versterkt mijn standpunt hierin.

Voor het douchen betekent dit dat ons gevraagd wordt om zuinig te zijn met water. Het komt van een bergfontein die 1200 mtr vanaf de lodge ligt. Met een beschermd ecosysteem wordt het water opgepompt. Dit betekent dus niet te lang douchen en dubbel genieten van elke minuut dat je onder de warme straal staat.

Marjanne

P.S. En de maaltijd de voor ons klaarstond... rijst, knapperige koolsalade, heerlijk gekruide kipfilet, bietjes in zachte saus, verse bosbessensap en zelfs een toetje met caramelsaus! Mmm... alles wat ik hiermee in de vorige blog schreef over Nicaraguaans eten, is hiermee achterhaald.
's Avonds stond wel weer de vertrouwde gujo pinto op tafel...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjanne

Hoihoi, Even voorstellen: Marjanne Lokhorst. Ik houd van HOLLAND, maar ik vind het ook geweldig om andere culturen te ontdekken. Je bent van harte welkom om via mijn weblogs mee te reizen! Groetjes, Marjanne

Actief sinds 28 Sept. 2008
Verslag gelezen: 126
Totaal aantal bezoekers 29726

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2015 - 15 Augustus 2015

Werkvakantie Oekraïne

05 Augustus 2011 - 01 September 2011

Op bezoek bij Suzette in Bolivia

13 September 2009 - 26 September 2009

Reis door Myanmar

10 Oktober 2008 - 01 November 2008

Guatemala en Nicaragua

Landen bezocht: