Tikal: the place to be? - Reisverslag uit Tikal, Guatemala van Marjanne Lokhorst - WaarBenJij.nu Tikal: the place to be? - Reisverslag uit Tikal, Guatemala van Marjanne Lokhorst - WaarBenJij.nu

Tikal: the place to be?

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marjanne

20 Oktober 2008 | Guatemala, Tikal

Regel 1 als je gaat vliegen: vloeistoffen en scherpe voorwerpen neem je niet mee in je handbagage. Deze regel kent iedereen. Voor de lokale vlucht van Guatemala-City naar Flores had ik hier helemaal niet meer aan gedacht. Gevoelsmatig was het een soort busreisje, maar dan door de lucht. Muggenmelk en zonnebrandwerden onverbiddelijk uit mijn tas gehaald en in de prullenbak gedeponeerd. Nadenkend over mijn stommiteit werden naast mij dezelfde artikelen uit Yvonnes tas gehaald. Maar dat niet alleen... mijn vervaarlijke reisgenoot had het zelfs gewaagd om een zakmes en schaar mee te willen nemen in haar handbagage... Vriendelijk luchthavenpersoneel bood haar de gelegenheid om haar handbagage alsnog in te checken voor in het ruim van het vliegtuig. Hoera! Dan konden mijn spullen ook wel in haar tas! Men was zelfs bereid om voor mij opnieuw in de vuilniscontainer te duiken!

Die muggenmelk is hier in de jungle onmisbaar. De geur van de deet houdt de muggen zichtbaar op afstand. Fantastisch trouwens om hier in Tikal wakker te worden door indringende oerwoudgeluiden. De brulapen maaken vanochtend een flink kabaal.

Tikal is 1 van de 4 plaatsen die je volgens de reisgidsen beslist moet bezoeken als je door Guatemala reist. Voor archeologen en geschiedkundigen moet deze klassieke Maya-stad een plek zijn om van te smullen. Dat zal het voor iedereen zijn met een beetje cultuurbeschaving. Tot mijn schaamte moet ik bekennen dat ik maar matige interesse op kan brengen voor de tempels en ruines die we hebben bekeken. De gids had een boeiend verhaal, toch is dit voor mij niet "the place to be".

Yvonne is vanmiddag nogmaals een paar tempels aan het bekijken en beklimmen. Ik houd even rust en luister naar de geluiden van de vogels die hier een plekje gevonden hebben.

Marjanne

  • 21 Oktober 2008 - 16:51

    Jenette:

    Ja, ja, een zakmes en schaar. Wat voor reisgenoot heb jij eigenlijk?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjanne

Hoihoi, Even voorstellen: Marjanne Lokhorst. Ik houd van HOLLAND, maar ik vind het ook geweldig om andere culturen te ontdekken. Je bent van harte welkom om via mijn weblogs mee te reizen! Groetjes, Marjanne

Actief sinds 28 Sept. 2008
Verslag gelezen: 116
Totaal aantal bezoekers 29570

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2015 - 15 Augustus 2015

Werkvakantie Oekraïne

05 Augustus 2011 - 01 September 2011

Op bezoek bij Suzette in Bolivia

13 September 2009 - 26 September 2009

Reis door Myanmar

10 Oktober 2008 - 01 November 2008

Guatemala en Nicaragua

Landen bezocht: