Vliegeren - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Marjanne Lokhorst - WaarBenJij.nu Vliegeren - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Marjanne Lokhorst - WaarBenJij.nu

Vliegeren

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marjanne

12 Oktober 2008 | Guatemala, Antigua

Blauw en wit, tegen een achtergrond van een groenbegroeide vulkaan, witte donswolken en een helderblauwe lucht. De vlieger trekt aan het touw, danst vrolijk in de lucht. Het speelt een spel met het kind op de grond.

Vandaag op verkenningstocht in Santa Maria de Jesus. De hoofdstraat is bestraat me soort kinderkopjes, maar dan ongelijkmatiger. Het valt me op dat men de straten netjes houdt. Dat het zondag is, kan je niet ontgaan. We lopen langs minstens tien kerken waaruit prachtige klanken komen. Op deze zondag is het ook markt. Terwijl de vrouwen hun tomaten, kolen, bananen etc. aan de man brengen, zitten de mannen in groepjes op het plein. Kinderen rennen rond en spelen hun spel. Vliegeren is een favoriete bezigheid.

Ik geniet mee met dit spel. Mijn gedachten krijgen vrij baan. Als eerst denk ik aan "De Vliegeraar", hier was het vliegeren geen spel, maar een strijd. Gelukkig zie ik dat hier niet terug. Als een vlieger dans ik omhoog. Daar ver boven de wolken kijkt God naar het spel van de mensen. Wat zal Hij zien als Hij op de kleine plaatsje neerkijkt? Met mijn mensenogen zie ik een vredig dorpje met vriendelijke mensen. Ziet Hij dat ook? God ziet nog veel meer. Hij ziet iedere man, iedere vrouw, ieder kind in Santa Maria de Jesus. Hij kent ieders verhaal... toch jammer dat ik geen Spaans spreek... dan zou ik veel meer verhalen kunnen horen. Gelukkig spreekt de lach een taal die we allemaal spreken. En zo fladderen mijn gedachten weer verder...

• 13 Oktober 2008 - 07:57

Jenette:

Santa Maria de Jezus is dat weer een ander dorp/stadje? Wat geweldig dat er zoveel kerken zijn. zo mooi als jij verwoord wat je ziet, zo zie ik het ook een beetje! Wij hebben ook mooi zonnig weer.
    Tot ziens, Jenette

• 13 Oktober 2008 - 19:10

Marjanne:

Ha Jenette,

Ja, gisteren vanuit Antigua naar een paar andere plaatsjes geweest. Nu weer verder gereisd naar Panajachel. Waarschijnlijk blijven we hier even, om dan weer allerlei plaatsen in de buurt te bezoeken. Maar we zijn flexibel, dus wie-weet wijzigt het plan nog.

Groetjes,