Levensgenieter in de regen - Reisverslag uit Santiago, Guatemala van Marjanne Lokhorst - WaarBenJij.nu Levensgenieter in de regen - Reisverslag uit Santiago, Guatemala van Marjanne Lokhorst - WaarBenJij.nu

Levensgenieter in de regen

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marjanne

16 Oktober 2008 | Guatemala, Santiago

De paar keer dat ik vannacht wakker werd, hoorde ik de regen op het dak van het hotel plenzen. Vanochtend... helaas nog steeds en dat terwijl we een "hike" gingen maken. Vol goede moed trokken we onze poncho over ons heen. Die hebben we niet lang gebruikt, veel te warm! Dan maar nat... onze hotelkamer is nu gedecoreerd met drogende kleding ;-)

Ondanks regen hebben we een prachtige tocht gemaakt. We startten in de "achtertuin" van Jim, onze gids. Hij woont nu 20 jaar in Guatemala. Op de vraag wat hij de mooiste plek van dit land vindt, hoeft hij niet na te denken: "Hier!". De tocht begon met een klim van 750 mtr. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik dit deel van de hike meer m.b.v. wilskracht gelopen heb, dan dat ik het echt leuk vond. Maar ja, je moet eerwst naar boven om te kunnen genieten van de vergezichten en het naar beneden kuieren. Als ik deze wandeling vergelijk met die we in het natuurreservaat in Panajachel hebben gelopen, kan ik niet zeggen waar het mooier is. Het is niet vergelijkbaar. Toch voelde ik me hier beter op mijn plek; wandelen over paden waarbij Jim soms met zijn hakmes een pad moest banen. In dit gebied kun je niet zonder gids lopen, niet alleen omdat je de weg niet zou weten, maar ook omdat Jim 5 honden bij zich had tegen eventuele overvallers. Helaas horen berovingen ook tot de realiteit van het leven hier.

Jim en zijn vrouw Nancy komen oorspronkelijk uit de USA, ze hebben al heel wat van de wereld gezien. Jim is een excentrieke persoonlijkheid, een natuurmens. Hij heeft zelf zijn huis gebouwd, een soort sfeervol mini-museum waar je terugziet dat hij al veel van de wereld heeft gezien. Jim vindt het heerlijk om te discussiëren over een diversiteit van onderwerpen. Als we op "geloven" komen, is Jim geinteresseerd in wat dit voor ons betekent. Hij is zelf van oorsprong een Jood, hij heeft de bijbel meerdere keren bestudeerd. Voor hem is er wel een hogere macht, maar hij gelooft niet speciaal in de God van de bijbel. Zijn hele houding straalt iets uit van tevredenheid, van een levensgenieter. Ik ben benieuwd hoe hij aankijkt tegen wat er na de dood is. Voor Jim is er na dit leven niets...

Dit heb ik al vaak meegemaakt: mensen die hun leven op heel eigen wijze hebben ingevuld. Niet afhankelijk van anderen, kunnen genieten van kleine dingen, vaak echte natuurmensen, niet gericht op materialisme, maar de God zoals ik Hem ken, komt niet in het plaatje voor. Ik denk dat zij voor "nu" een rijk leven hebben. Ik verwonder me er dan over dat zij dit niet compleet (kunnen) maken met wat voor mij het meest waardevolle is wat er bestaat: een leven met Jezus Christus.

O ja, ik kan ook duizenden redenen bedenken om niet in God te geloven. In gesprek met Jim kwam meerdere keren naar voren dat er in de tweede wereldoorlog veel Joden omgekomen zijn. Antwoorden op vragen die hieraan verbonden worden, heb ik niet. Toch heeft God een plek in mijn hart ingenomen, of beter gezegd: Hij heeft mijn hele hart gevuld. Tijdens de prachtige tocht vandaag, had ik alle tijd om nog eens na te denken over passages van het boek wat ik aan het lezen ben: God speelt geen enkele rol in mijn leven,... Hij is de regisseur.
De God die alles heeft gemaakt: de prachtige bergen, unieke mensen, dieren waarin Hij Zijn creativiteit heeft gelegd en ook de regen die nog steeds op het dak van het hotel tikt...

Marjanne

  • 17 Oktober 2008 - 07:38

    Jenette:

    Dat boek, ja dat wil ik ook eens lezen. Een beste klim die jullie gemaakt hebben. Mooi om te lezen dat tijdens de tocht met Jim zoveel ter sprake komt. Juist ook over het geloof.
    Je ben inderdaad een levensgenieten als je leeft zoals hij, maar jij, jullie op het moment ook!!!

  • 17 Oktober 2008 - 12:52

    Annelies:

    Hee Marjanne,
    Gaaf om je verhalen te lezen en leuk te lezen dat je er zo van geniet en zo bewust met dingen bezig bent. Groeten aan Yvonne!

    Annelies

  • 20 Oktober 2008 - 12:27

    Margretha:

    Wat heb je dat mooi omschreven. Ik verwonder mij er ook vaak over dat juist die mensen zo tevreden zijn met het nu dat het haast onmogelijk is dat het niet is omdat ze God kennen zoals ik hem ken. Wat kan er anders die rust, vrede, blijdschap geven? Ik vind dat soms dan juist moeilijk. Laten zien wat God voor je is als mensen ook hun 'moeilijkheden, diepte e.d.' hebben lijkt soms makkelijker dan aan iemand die volmaakt gelukkig is in het nu. Hij is de regisseur, ook voor Jim, al heeft hij dat zelf nog niet door....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjanne

Hoihoi, Even voorstellen: Marjanne Lokhorst. Ik houd van HOLLAND, maar ik vind het ook geweldig om andere culturen te ontdekken. Je bent van harte welkom om via mijn weblogs mee te reizen! Groetjes, Marjanne

Actief sinds 28 Sept. 2008
Verslag gelezen: 126
Totaal aantal bezoekers 29725

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2015 - 15 Augustus 2015

Werkvakantie Oekraïne

05 Augustus 2011 - 01 September 2011

Op bezoek bij Suzette in Bolivia

13 September 2009 - 26 September 2009

Reis door Myanmar

10 Oktober 2008 - 01 November 2008

Guatemala en Nicaragua

Landen bezocht: