Mandalay en omgeving - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Marjanne Lokhorst - WaarBenJij.nu Mandalay en omgeving - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Marjanne Lokhorst - WaarBenJij.nu

Mandalay en omgeving

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marjanne

22 September 2009 | Myanmar, Mandalay

Maandag 21-09-2009
Een ondeugende grijns op zijn gezicht. Genietend van een lepel rijst. Af en toe een paar vliegen wegslaand van zijn kale hoofd. Hoe oud zou hij zijn? Een jaar of vijf, of zes misschien? Hij draagt een wit monnikenpij. Sommige van de de jongste monnikken hebben een wit pij met een rode sjerp. Ik vermoed dat dit in rang oploopt. De oudere monniken dragen allemaal een roodbruin gewaad.
Ik vind het bizar dat we hier in de eetzaal staan te kijken hoe zij eten. Dagelijks komen toeristen dit tafereel bezichtigen. Ik moet ook zeggen dat het een bijzonder gezicht is. Het lijkt hier een klein dorpje (zoiets als een Centre Parcs). Vanuit alle kanten kwamen de monniken aanlopen met een bak in hun handen. Minstens een kwartier liepen ze in twee lange rijen langs om een bord rijst en bananen op te halen. In de eetzaal staan curry's op tafel. In stilte eten zij, wij kijken toe en maken mooie plaatjes voor ons fotoboek...

Dit Mahaganda-klooster staat in Amarapura. Tijdens boeddhistische vastentijd verblijven en studeren hier zo'n 1.000 monniken.
Op aanraden van hun hofbrahmanen verplaatsten de oude vorsten van Birma verschillende keren hun hoofdstad om onheil af te wenden dat hun residentie bedreigde. In de rij van verplaatsingen is Amarapura twee keer de hoofdstad geweest.
Ten zuiden van de stad ligt het Taungthaman-meer. Over dit meer loopt de 1,2 km lange U Beinbrug, de langste brug van teakhout ter wereld. Het geeft me een bijzonder gevoel om over deze wereldberoemde brug te lopen. Mooi ook om te zien dat het een brug is die juist door de locale bevolking veel wordt gebruikt. Je ziet hen met manden vol spullen naar de overkant lopen. Natuurlijk zitten er ook voor de toeristen diverse verkopers aan de zijkanten van de brug.

Later op de dag gaan we naar de berg Mandalay. Heel anders dan wat ik me hierbij voorstel. Er is een overdekt pelgrimspad naar boven. Onderaan moeten we onze schoenen uitdoen omdat we onderweg verschillende pagoda's zullen tegenkomen. We beginnen aan de klim van 1.729 treden. Bovenaan is het heerlijk uitrusten op de betonnen banken. We lezen en soezen wat weg in de zon. Na een tijdje komt een man ons vragen of we niet naar de top gaan...
Oeps..., we zijn er dus nog niet!
We klimmen verder en bij elk nieuw platvorm vraag ik: "Zouden we er nu zijn?" Annnelies antwoordt: "Geen idee." Dit gaat zo minstens 3x door, dat komt doordat er niet altijd duidelijk een trap verder loopt. Msar er zijn bereidwillige mensen die ons verder wijzen. Als we dan eindelijk echt boven zijn, is het wel duidelijk dat dit de top is. We genieten van een geweldig uitzicht en een mooie zonsondergang.

Dinsdag 22-09-2009
Heerlijk geslapen, bijna het klokje rond. Het ontbijt is voorspelbaar: thee (koffie is hier niet lekker), drie schaaltjes met jam, suiker en boter, zes geroosterde sneeën wit brood met daar bovenop twee bananen.
We bezoeken na ons ontbijt eerst het oude koninklijk paleis. Mooi om te zien, kunstige gebouwen. Tegelijkertijd vind ik het nogal fantasieloos. Veel vertrekken die allemaal hetzelfde lijken. Ze zijn niet meer ingericht waardoor je niet kunt zien hoe men er destijds woonde.
Vervolgens naar de haven. Een man zit op een bamboevlot en zeept zichzelf in, spoelt het witte sop weg en zeept zichtzelf nogmaals in. De grondige wasbeurt sluit hij af door een aantal emmers water uit de vieze rivier over zich heen te gooien.
Grote bedrijvigheid in de haven. Er is net een boot aangekomen. Veel mensen komen met hun waren via de stijle plank op de wal. Zo ook een man met een grote mand op zijn hoofd. Hij wordt geholpen door een andere man bij deze zware vracht. Iets dichterbij gekomen, zie ik dat de mand vol zit met kippen.

Onze taxichauffeur, een erg leuke en meedenkende man, brengt ons naar een Birmees restaurantje. Hier eten we lekker: rijst met kip in pittige curry en groenten.

Vanavond met de nachtbus in zo'n veertien uur terug naar Yangoon.

Marjanne

PS Jenette: wat voor maat heeft Gerco? Ik weet niet zeker of ik dat dan nog lees voor we nog een x naar een markt gaan. Ben benieuwd naar de verrassing(en) die jullie bedacht hebben!

• 22 September 2009 - 17:27

Jenette:

Hoi Marjanne

Gerco heeft maar 42/43 van schoenmaat.
    Hij krijgt op z'n verjaardag z'n eerste autorijles cadeau.
    Ilze heeft vandaag de brief gekregen van de auditie en ze is DOOR!!!!!
    We zijn helemaal blij.
    Nu ga ik dit verhaal van jullie aan moeders doorbellen.
    Geniet nog even van alles, vooral van de bananen(-:)

Groetjes, Jenette

• 23 September 2009 - 08:37

Arry:

Wow, wat een belevenissen....Uiteraard ben ik erg benieuwd naar de foto's......Hier zullen vast heeeeele mooie plaatjes bij zitten....Ik kan me wel voorstellen dat het bij die jonge monnikken een soort van "aapjes kijken" gevoel geeft.....
    Nog een paar hele fijne dagen! Groetjes,
    Arry