Tot ziens in Bangkok - Reisverslag uit Voorthuizen, Nederland van Marjanne Lokhorst - WaarBenJij.nu Tot ziens in Bangkok - Reisverslag uit Voorthuizen, Nederland van Marjanne Lokhorst - WaarBenJij.nu

Tot ziens in Bangkok

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marjanne

01 September 2009 | Nederland, Voorthuizen

Cycloon Nargis, dictatuur, vluchtelingen… misschien is dat het eerste waar je aan denkt bij het land Myanmar (tot 1989 Birma). Een typisch vakantieland is het niet. Toch is dit mijn vakantiebestemming dit jaar. Ook een land met architectonische en culturele hoogtepunten. Een wisselend landschap en de rijkdom aan kleuren, het heldere groen van de rijstvelden en de kleurrijke patronen van de Longy, de traditionele Birmese sarongs waarin alle kleuren van het landschap zijn verwerkt. Tenminste, deze laatste zinnen haal ik uit een reisbeschrijving, dat ga ik zelf nog ervaren.

“Hoe kom je erbij om hier naar toe te gaan?”, is een vraag die mij vaak gesteld werd. Eigenlijk heb ik dat zelf niet bedacht, ik moest zelfs nog op de kaart kijken waar het land precies ligt, toen we besloten om daarheen te gaan. Annelies werkt bij ZOA-vluchtelingenzorg. We wilden een vakantie koppelen aan één van haar werkreizen. Nu gaan we dus tussen haar werk in Cambodja en haar werk in Thailand op vakantie in Myanmar. Dit levert bij het verkrijgen van ons visum vertraging op. We hebben onze paspoorten opgestuurd naar de visumdienst in Breda, maar het visum krijgen we niet zomaar want onze functies rieken naar een reis waarop we gaan hulpverlenen in plaats van vakantievieren. Daarbij is ons eerste overnachtingadres het hotel waar de landendirecteur van ZOA Myanmar verblijft. Het paspoort is op dit moment nog onderweg, maar na wat heen-en-weer bellen en mailen, hebben we de toezegging dat we worden toegelaten in dit bijzondere land.

Dat het een bijzonder land is, heb ik door het lezen steeds meer gemerkt. Je mag hier niet vrij reizen, als toerist mag je in bepaalde plaatsen komen, andere plekken zijn verboden gebied. Een mobiel netwerk is er niet en de internettoegang is beperkt. Ik hoop tijdens de reis af en toe een update te kunnen plaatsen. Net als zo veel dingen in deze reis, zal het een verrassing zijn of dit lukt!

Ook bekruipt mij een dubbel gevoel bij dit land. Pas heb ik een film gezien over Birmese vluchtelingen van het volk van de Karen die gevlucht zijn naar Thailand. Deze week in het nieuws Birmese vluchtelingen naar China. Mijn hart huilt als ik denk aan het leed van deze mensen. “Macht” dat is waar het om draait. De gevoelens van mensen, dat is wat ik belangrijk vind. Het lijkt mij heel apart om in dit land te reizen. Wat gaan we echt zien van dit land van de mensen? Er zal meer verborgen blijven dan wat er zichtbaar is.

Zondag 6 september vliegt Annelies naar Cambodja, op zondag 13 september vertrekt mijn vliegtuig. We kunnen tegen elkaar zeggen: tot ziens in Bangkok!




  • 02 September 2009 - 07:00

    Marleen:

    meiden, wat leuk! Ik ga jullie zeker volgen en wens jullie een bijzondere en mooie reis toe! En veilig weer terugkomen!;-)
    Geniet!!

    Groetjes, Marleen

  • 02 September 2009 - 09:39

    Mariska:

    Hoi Marjanne,

    Wat een super gave maar ook wel spannende reis!!! Een hele goede vakantie en reis gewenst samen met Annelies. Ik ga je reisverslag zeker volgen.

    Groetjes,
    Mariska

  • 04 September 2009 - 18:41

    Annelies:

    We gaan er iets leuks van maken; eerst tot morgen en inderdaad daarna tot ziens in Bangkok!

  • 06 September 2009 - 17:33

    Jenette:

    Spannend, het komt nu echt steeds dichterbij.
    Gelukkig is het goed gekomen met de paspoorten.
    Nu hopen dat het verderook een bijzondere vakantie zal worden.
    Ik blijf graag op de hoogte!
    Groetjes, Jenette

  • 07 September 2009 - 19:16

    Margretha:

    He Marjanne, goed om te horen dat je weer gaat reizen! Myanmar... ken ik vanuit LEPRAzending werk. Inderdaad bijzonder land van tegenstrijdigheden. Het eerste heb je al ervaren met je visum... enne ik zit dicht bij Breda dus moet je de visumdienst bezoeken of iets laten afhalen... gil maar! Ik wens je een hele goede reis de 13e en volg jullie via de site! Lieve groeten van ons allemaal uit BrabanT!

  • 13 September 2009 - 15:47

    Marja:

    Via spreuk van de week kom ik hier terecht. Marjanne een hele goede reis en graag gezond weer terug

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Voorthuizen

Reis door Myanmar

Recente Reisverslagen:

27 September 2009

Tijd

24 September 2009

Birma in één dag

22 September 2009

Mandalay en omgeving

20 September 2009

Geld, wat is het eigenlijk waard?

17 September 2009

Sigaren en Pagodes
Marjanne

Hoihoi, Even voorstellen: Marjanne Lokhorst. Ik houd van HOLLAND, maar ik vind het ook geweldig om andere culturen te ontdekken. Je bent van harte welkom om via mijn weblogs mee te reizen! Groetjes, Marjanne

Actief sinds 28 Sept. 2008
Verslag gelezen: 128
Totaal aantal bezoekers 29776

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2015 - 15 Augustus 2015

Werkvakantie Oekraïne

05 Augustus 2011 - 01 September 2011

Op bezoek bij Suzette in Bolivia

13 September 2009 - 26 September 2009

Reis door Myanmar

10 Oktober 2008 - 01 November 2008

Guatemala en Nicaragua

Landen bezocht: