La Paz en Titicanameer - Reisverslag uit Copacabana, Bolivia van Marjanne Lokhorst - WaarBenJij.nu La Paz en Titicanameer - Reisverslag uit Copacabana, Bolivia van Marjanne Lokhorst - WaarBenJij.nu

La Paz en Titicanameer

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marjanne

20 Augustus 2011 | Bolivia, Copacabana

La Paz; met 3100 m - 4100 m de hoogste hoofstad van de wereld, d.w.z. dat Santa Cruz de wettelijke hoofdstad is. Maar de regering zetelt in La Paz, ook is dit de belangrijkste bestemming van buitenlandse vluchten.

Ik geniet hier vooral van mensen kijken, zoals van de vrouwen in traditonele kleding met bolhoedjes op. En ook de kinderen met rode wangetjes van de koude wind.
Donderdag zijn we naar El Alto gegaan, een stad vlakbij La Paz, hier was een Boliviaanse markt. Hier verkoopt men echt alles, van sokken tot auto-onderdelen. Heel gaaf omdat je hier voornamelijk Boliviaanse bevolking ziet, dit in tegenstelling tot La Paz waar ook veel toeristen zijn.

In La Paz zie je veel schoenpoetsers met een bivakmuts op. Suzette had gehoord dat dit is om niet herkend te worden. Schoenpoetser is een vernederend beroep. In mijn reisgids staat als reden vermeld dat de bivakmutsen gedragen worden als bescherming tegen de schadelijke stoffen van hun poetsmiddelen. Wij hebben onze onze sch0enen laten poetsen en hebben gevraagd naar de werkelijke reden (super dat Suzette Spaans spreekt!). Wat denk jij dat de reden is?
Overigens is er nu 2 dagen later weinig meer van het resultaat van het poetsen te zien ;-).

Vrijdag zijn we naar het Titicacameer, het hoogst bevaarbare meer ter wereld, gereden. Hier zijn we overgestoken naar Isla del Sol (eiland van de zon).
Van sommige dingen is het maar goed dat je ze van tevoren niet weet... Ik had gelezen dat het een flinke klim was naar de hotels, maar die klim hield meer in dan ik had kunnen denken. Het is wel de moeite waard. We zijn nu echt vakantie-vakantie aan het houden. Een minpuntje is dat Wim en ik zich gisteren en vandaag niet zo lekker voelen. Wij zijn dus samen weer dezelfde weg terug naar beneden gelopen, terwijl Henriette en Suzette iets meer van het eiland hebben bekeken.

Voor volgende week staan er een 3-daagse pampatour (over het water) en een 2-daagse jungletour (over het land) in het Amazonegebied op het programma; lijkt me gaaf!

Waarschijnlijk voorlopig weinig of geen internet, dus tot later!

Groetjes,
Marjanne

  • 21 Augustus 2011 - 11:06

    Jenette:

    Hallo Marjanne

    Leuk weer van je belevinissen te lezen.
    Ik heb via de telefoon het bericht voorgelezen aan moeder.
    Ze doet je de groeten!
    Die bolhoedjes zie ik zo voor me, op foto's van jouw kalender komen die ook wel voor.
    Tja, de vraag waarom die schoenpoetsers een bivakmuts ophebben, misschien om te voorkomen dat hun oren koud worden?
    We denken aan jullie en zijn benieuwd naar een volgend bericht als je weer terug bent van de pampa en jungletour.
    Groeten, Jenette

  • 23 Augustus 2011 - 18:13

    Arry:

    Ha Marjanne!
    Wat krijg je toch weer veel moois te zien! Ik geniet op afstand mee!
    Hopelijk raak je wat gewend aan de hoogte en verdwijnen de klachten :)
    Ik kijk weer uit naar je volgende verslag.....groetjes Arry

  • 25 Augustus 2011 - 19:15

    Moeder:

    Heel leuk om je verhalen te horen en te lezen. Ik ben erg benieuwd naar je foto's als je terugkomt. Hier is een pakketje voor je bezorgd. Wij zullen er goed op letten. Tot ziens.... Je moeder.

  • 25 Augustus 2011 - 20:04

    Annelies:

    Ha die Marjanne, Ik had al even niet op je blog gelezen en heb nu wat tijd genomen om "bij te lezen" Wat een belevenissen zeg en ik kan met voorstellen dat je de dingen je ontroeren en dat je je af en toe beschaamd voelt. Mooi om weer met zo'n hele andere cultuur geconfronteerd te worden en ook bijzonder om contacten te leggen met mensen die zo;n ander leven hebben. En nu heb je dus vakantie, super, aan het titicacameer heb ik leuke herinneringen (en ook ik was toen een dag ziek...) Nou, een goede laatste week nog.

    Groetjes Annelies

  • 28 Augustus 2011 - 19:25

    Esther:

    Hoi Marjanne,
    ik volg je nog steeds, hoor, al lees ik de reisverslagen soms wat later. Hoop dat jullie gauw weer waren opgeknapt en wens jullie nog een goede tijd daar toe in Bolivia!
    Groetjes, Esther

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjanne

Hoihoi, Even voorstellen: Marjanne Lokhorst. Ik houd van HOLLAND, maar ik vind het ook geweldig om andere culturen te ontdekken. Je bent van harte welkom om via mijn weblogs mee te reizen! Groetjes, Marjanne

Actief sinds 28 Sept. 2008
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 29744

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2015 - 15 Augustus 2015

Werkvakantie Oekraïne

05 Augustus 2011 - 01 September 2011

Op bezoek bij Suzette in Bolivia

13 September 2009 - 26 September 2009

Reis door Myanmar

10 Oktober 2008 - 01 November 2008

Guatemala en Nicaragua

Landen bezocht: