Back to the nature - Reisverslag uit Rurrenabaque, Bolivia van Marjanne Lokhorst - WaarBenJij.nu Back to the nature - Reisverslag uit Rurrenabaque, Bolivia van Marjanne Lokhorst - WaarBenJij.nu

Back to the nature

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marjanne

26 Augustus 2011 | Bolivia, Rurrenabaque

Honderden krokodillen en kaaimannen lagen ons aan de oevers van de Beni rivier aan te staren. Overal mooie vogels en hier en daar schildpadden op stenen en boomstammen. Opeens zagen we iets vreemds: het leek wel een slang met tien koppen...
Dichterbij gekomen bleek het een krokodil met een heleboel baby´s te zijn: echt bijzonder!
Middenin de pampa´s lag aan de rivier onze lodge. De enige luxe waren de agregators waardoor we tot 21:30 uur elektriciteit en daardoor licht hadden.
Hoewel... hiermee doe ik de keuken geen recht. Van de meegebrachte ingredienten werden er elke keer opnieuw heerlijke gerechten op tafel getoverd.

Het vissen op de pirania´s was superleuk, dat had ik nooit gedacht. Je voelde ze trekken aan het haakje waaraan we stukjes rauw vlees bevestigden. Bijna had ik er 1 boven, maar hij ontglipte me weer. Gelukkig had onze groep genoeg gevangen om te proeven hoe deze vissen smaken (ze zijn lekker).

Zwemmen met de dolfijnen, kon je beter "zwemmen in hetzelfde water als de dolfijnen" noemen. Omdat de waterstand nogal laag was, waren er weinig dolfijnen. Toch was het leuk om deze dieren in de vrije natuur te zien. Al met al een geslaagde pampatour.

De volgende twee dagen trokken we de jungle in. Hier lijkt het wel alsof de dieren meedoen aan "je hoort me wel, maar je ziet met niet".
Het scherpe oog van de gids zag wel veel, zoals kikkers, sprinkhanen, een nestje van een kolibri met eitjes en een vogelspin (!). Hij vertelde over een boom waarvan het sap giftig is. Dit werd gebruikt om pijlen in te smeren waarmee dieren werden gedood.
Nog maar 16 jaar hoort het gebied waar wij waren tot het nationaal park Madidi. In eerste instantie vonden de oorspronkelijke inwoners dit niet prettig. Nu hebben ze gemerkt dat ze geholpen worden (aldus de gids).
De gids liet ons drinken uit een liaan. Heerlijk fris water! Je moet wel weten uit welke liaan je kunt drinken, want niet al het water is drinkbaar.
Ook in de jungle weer veel gezien en geleerd. Morgen gaan we terug naar Santa Cruz.

Marjanne

P.S. Arry: pas toen ik weg was uit La Paz merkte ik hoeveel last ik had van de hoogte. D.w.z. dat ik nu merk hoe sterk mijn kortademigheid was hierdoor.

  • 27 Augustus 2011 - 12:19

    Marike:

    Wauw vooral die baby krokodilletjes lijken me gaaf!! Geniet nog!

  • 27 Augustus 2011 - 18:16

    Jenette:

    Ha Marjanne

    Ik mis je, fijn als je er volgende week weer bent!
    Wat een belevenissen met die krokodillen en schildpadden.
    Zagen jullie die vanaf een boot?
    Gelukkig dat de pirannia's niet te sterk waren, stel dat ze jouw als stukje rauw vlees wel lekker vonden!!
    En dan de jungle, heet en benauwd?
    Wel goed dat een gids je verteld wat wel en niet kan.
    Je moet het beleven om de sfeer te voelen en te proeven lijkt me.

    Groeten en tot ziens, Jenette

  • 28 Augustus 2011 - 14:14

    Arry:

    Wat een geweldige verhalen! ......doet me weer denken aan mijn vakantie in Ecuador.....het vissen naar Pirania's heb ik toen ook gedaan:) Die 'krokodil met tien koppen'...hahahah... heb je zeker wel op de foto??....
    Gelukkig dat je weer wat meer adem hebt......
    Veel plezier verder!
    Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjanne

Hoihoi, Even voorstellen: Marjanne Lokhorst. Ik houd van HOLLAND, maar ik vind het ook geweldig om andere culturen te ontdekken. Je bent van harte welkom om via mijn weblogs mee te reizen! Groetjes, Marjanne

Actief sinds 28 Sept. 2008
Verslag gelezen: 170
Totaal aantal bezoekers 29740

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2015 - 15 Augustus 2015

Werkvakantie Oekraïne

05 Augustus 2011 - 01 September 2011

Op bezoek bij Suzette in Bolivia

13 September 2009 - 26 September 2009

Reis door Myanmar

10 Oktober 2008 - 01 November 2008

Guatemala en Nicaragua

Landen bezocht: