Het project in beeld - Reisverslag uit Santa Cruz de la Sierra, Bolivia van Marjanne Lokhorst - WaarBenJij.nu Het project in beeld - Reisverslag uit Santa Cruz de la Sierra, Bolivia van Marjanne Lokhorst - WaarBenJij.nu

Het project in beeld

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marjanne

08 Augustus 2011 | Bolivia, Santa Cruz de la Sierra

Bolivia; land van sinaasappelen, limoenen, papaya's, grapefruits, bananen... en dus van zon! Ook al is het nu winter, het is warm. Fijn dat het ook nog een beetje waait voor de verfrissing.
Santa Cruz; stad van een druk centrum, een mooi stadsplaza, onverharde wegen en straatkinderen die leven onder bruggen.
Gisteren en vandaag hebben we al heel wat gezien van de stad. Gisterochtend eerst naar een traditionele dienst met mooie aanbidding en prachtige vlaggendans. De preek ging over een tektst uit Korintiers, maar daar kon ik verder niets van verstaan ;-).
's Middags kwamen we met de bus aan in 1 van de armste wijken van Santa Cruz. Hier woont een vriendin (en collega) van Suzette, we waren uitgenodigd om het verjaardagsfeestje van haar dochter mee te maken. Mooi om te zien hoe de familie met elkaar omgaat! Bijzonder om te ontdekken dat het huis geen wind, regen en kou zal tegenhouden. Ook keek ik mijn ogen uit omdat er wel een gasfornuis stond. Deze was wel zo zwartgeblakerd dat je er bij ons bij de kringloop niet mee aan hoeft te komen... Ondanks dat, hebben we wel geholpen om Empanada's (bladerdeeghapjes met kaas) te frituren en die waren heerlijk! Een aanrader voor als ik terug ben in Nederland.

Vandaag tijd voor een tour langs alle huizen van het project. Ik was hier al enthousiast over, dit is nog groter geworden. Zodra de kinderen/tieners bereid zijn om van straat af te komen, krijgen ze begeleiding zo lang als ze dat nodig hebben. Hiervoor heeft het project:
- een eerste opvang
- een meidenhuis en een jongenshuis
- een huis voor degenen die de middelbare school afgemaakt hebben (een soort Woon -en Werktraining dus).
Supergaaf vond ik het om te zien hoe zowel Suzette als de jongens in het jongenshuis duidelijk zichtbaar een band hebben.
Heel gaaf ook dat Angel gelijk naar Suzette toe kwam. Al snel haalde hij ook een fotoalbum op waarin o.a. een foto van Wim en Henriette te zien was. Ook grappig dat veel van de jongeren eens goed wilden bekijken of Suzette op haar ouders lijkt. En wat denken jullie??? Reken maar dat ze er op lijkt ;-).

De cadeautjes uit Nederland (tulppennen, klompjessleutelhangers en echte Nederlandse kaas) voorzien van brieven van de kinderen van de bijbelklas werden dankbaar ontvangen: leuk!

Morgen is het tijd om "echt" aan het werk te gaan.

Groetjes,
Marjanne

• 09 Augustus 2011 - 20:10

Esther Vlastuin:

Hoi Marjanne,

leuk om jouw bevindingen van de afgelopen dagen te lezen. Fijn dat je goed bent aangekomen! En leuk dat ze de cadeautjes leuk vonden. Een goede tijd en sterkte als de dingen die je ziet, triest/armoedig zijn.
    De hartelijke groeten uit een nat Holland, Esther

• 09 Augustus 2011 - 21:40

Wouter En Mieke K.:

Hoi Marjanne, fijn om te lezen dat jullie er zijn, en dat jullie de eerste dagen al aardig wat hebben gezien en meegemaakt. Mooi om nu echt mee te maken waar je in de gemeente over hebt gehoord en hebt meegeleefd. Een nuttige, mooie, leerzame en heel gezellige tijd samen toegewenst!!!
    Groeten, Wouter en Mieke.

• 10 Augustus 2011 - 07:44

Annelies:

Ha die Marjanne,
    Leuk om te lezen, gaaf ook dat je enthousiasme alleen maar groter is geworden! Ben benieuwd hoe het "echte" werk je zal vergaan!
    Groetjes Annelies